تایپوگرافی

تایپوگرافی مناسب به انتقال بهتر مفاهیم و محتوا به کاربر و ایجاد یک تجربه تعاملی دل‌پذیر برای وی کمک می‌کند. در تایپوگرافی به مفاهیمی مانند فونت‌ها، اندازه‌ها، سبک‌ها (Styles)، ارتفاع خط‌ها و ... و در نهایت استفاده از آن‌ها برای ارائه محتوا به‌شکل راحت، خوانا و قابل فهم به کاربر پرداخته می‌شود. از طرفی با ایجاد سلسله مراتب محتوایی، کاربر را هدایت و هویت برند را بازگو می‌کند.

اهمیت تایپوگرافی

پارامترهای مهم در تایپوگرافی

اندازه فونت
اندازه فونت یا اندازه متن میزان بزرگی کاراکترها برروی نمایشگر را نشان می‌دهد. اندازه فونت با مقیاس pt یا نقطه (Points) اندازه‌گیری می‌شود. به‌طور تقریبی در یک اینچ (۲/۵۴ سانتی‌متر) معادل ۷۲ نقطه (۷۲/۲۷۲) قرار می‌گیرد.

انتخاب فونت و اندازه مناسب برای آن به نمایش بهتر و در نتیجه خوانایی آن کمک می‌کند. از طرفی با استفاده از اندازه‌های مختلف می‌توان اطلاعات را با سلسله مراتب مشخص دسته‌بندی و به کاربر ارائه داد تا در سریع‌ترین زمان به محتوای موردنظر خود دسترسی یابد.
وزن فونت
برابر ضخامت نسبی خط فونت است. هر فونت می‌تواند با وزن‌های متنوعی ارائه شود و به‌طور معمول، تا ۹ وزن برای فونت‌ها وجود دارد.
ارتفاع خط
فاصله عمودی میان خط‌ها در متن را ارتفاع خط می‌گویند. این مقدار بدون واحد است و بر اساس نوع فونت، طول خط و زبان‌های مختلف (به لحاظ اهمیت خوانایی و عدم فشردگی خط‌ها در یکدیگر) می‌تواند مقدار متفاوتی داشته باشد.