الف
الگو (Pattern)
جریان (Flow) یا ساختاری پیچیدهتر که خود از چند مؤلفه تشکیل شدهاند.
پ
پایلوت (Pilot)
نمونه اولیه طراحی و پیادهسازیشده یک محصول بهکمک سیستم طراحی
ر
راهنما (Guidelines)
مجموعهای از قوانین و پیشنهادها برای استفاده مؤثر از سیستم طراحی
س
سایت مرجع (Reference Site)
وبسایتی که تمامی مستندات و کتابخانه مؤلفه مرتبط با سیستم طراحی در آن قرار دارد.
سیستم طراحی یا دیزاین سیستم (Design System)
کوچکترین مجموعه از مؤلفهها و راهنمای موردنیاز یک سازمان برای ایجاد یک محصول دیجیتال سازگار و مؤثر
ش
شیوه مدیریت (Governance)
رویکردی که یک شرکت برای نگهداری و بروزرسانی سیستم طراحی خود استفاده میکند.
ک
کتابخانه مولفه (Component Library)
یکی از اجزای اصلی هر دیزاینسیستم است و شامل مجموعهای از مؤلفهها و الگوها (Patterns) بههمراه مثالهای متنوع میشود. در این کتابخانه شیوه پیادهسازی و استفاده از مؤلفهها مشخصشده است.
نمونه: MUI React Component Library،Salesforce Component Library و …
کیت رابط کاربری (UI Kit)
نمایشی از مؤلفههای کدنویسیشده که طراح بدون دانش کدنویسی بهکمک آن میتواند ماکت رابط کاربری ایجاد کند و شامل فونتها، فایلهای طراحی، آیکونها، مستندات و فایلهای HTML/CSS میشوند.
م
مؤلفه (Component)
در حوزه طراحی، مؤلفه، المانی با هدف مشخص است که میتوان هرچندبار از آن در رابط کاربری استفاده کرد. استفاده از مؤلفهها به ایجاد سازگاری در طراحی کمک میکند. علاوه بر این، تغییر در مؤلفه اصلی، باعث انتشار این تغییر در تمامی مؤلفههای مشابه میشود.
در حوزه برنامهنویسی، قطعه کدی با قابلیت استفاده مجدد تعریف میشود. استفاده از این قطعه کد به سادهسازی و افزایش توسعه نرمافزار کمک میکند. علاوه بر این امکان نگهداری راحتتر و مقیاسپذیری نرمافزار را ایجاد میکند. بهطور مشابه، تغییر در کد اصلی هر مؤلفه، باعث انتشار تغییر در تمامی نمونههای استفاده شده از آن در سراسر کد میشود.
نمونه: دکمهها (Buttons)، آیکونها (Icons)، فیلد متنی (Text Fields) و …
ن
نشانه (Token)
یک نمایش انتزاعی و منسجم از یک تصمیم یا ویژگی طراحی، مانند رنگ، تایپوگرافی یا فاصلهگذاری